Strona główna » Najczęściej zadawane pytania (FAQ) » Pakiet Przedsiębiorcy - Księga
Pytanie: Jak utworzyć i przekazać do ZUS deklarację DRA?
POBIERZ PROGRAM
POBIERZ PROGRAM
Odpowiedź: Od 2022 r. przedsiębiorcy mają obowiązek składania co miesiąc
deklaracji ZUS DRA. Termin złożenia deklaracji oraz zapłaty składek w przypadku przedsiębiorców opłacających składki wyłącznie za siebie oraz spółek osobowych upływa 20. dnia następnego miesiąca. Ponieważ 20 luty przypada w niedzielę, termin zapłaty składek za styczeń 2022 mija w poniedziałek 21 lutego.
Program
Księga umożliwia utworzenie i eksport deklaracji
ZUS DRA do systemu
Płatnik oraz
ZUS PUE. Deklaracja zapisywana jest w postaci pliku wymiany KEDU (plik z rozszerzeniem .xml).
Przed utworzeniem pierwszego pliku
KEDU w programie wskazane jest sprawdzenie czy w
Konfiguracji są uzupełnione wszystkie dane potrzebne do wygenerowania deklaracji
DRA. W tym celu należy otworzyć okno
Konfiguracja, a w nim kolejne zakładki:
-
Dane firmy - tu powinny być uzupełnione pola: "NIP", "REGON" oraz "Skrócona nazwa firmy" (zgodnie z wymogami systemu Płatnik / ZUS PUE skrócona nazwa nie może mieć więcej niż 31 znaków).
-
Właściciel - dla potrzeb deklaracji DRA powinny być wypełnione pola: "Nazwisko i imię", "NIP", "Data urodzenia". Opcjonalnie można wpisać "Serię i numer dowodu osobistego" (koniecznie bez spacji) - który nie jest wymagany na deklaracji DRA, jednak przy braku numeru d.o. system ZUS PUE tworzy dodatkowy dokument synchronizujący ZUS ZIPA.
-
ZUS - w tej zakładce należy zaznaczyć wszystkie opłacane składki oraz wpisać poprawny "Kod tytułu ubezpieczenia" (domyślnie jest wpisany typowy kod 051000).
W kolejnym kroku należy dodać składki ZUS, a więc wybrać
Podatki - Składki ZUS, kliknąć przycisk
Dodaj i wskazać właściwy miesiąc. Przy każdej zapłaconej składce zaznaczyć opcję
Zapłacony i potwierdzić przyciskiem
Dodaj:
Po dodaniu składek można utworzyć plik
KEDU - w tym celu należy zaznaczyć dodaną pozycję i użyć przycisku
Płatnik Następnie należy podać nazwę pliku i zapisać go na dysku komputera. Wygenerowany w ten sposób plik zawiera dokument DRA.
Import plików do Płatnika W celu zaimportowania pliku KEDU do
Płatnika należy w
Płatniku wybrać opcję
Narzędzia - Import dokumentów.
Import plików do ZUS PUE W celu zaimportowania pliku KEDU do
ZUS PUE należy w górnym menu przełączyć się na zakładkę
ePłatnik, następnie w menu z lewej strony wybrać opcję
Dokumenty:
Potem należy wybrać
Import KEDU. W wyświetlonych parametrach nie trzeba nic zaznaczać, można od razu kliknąć przycisk
Dalej znajdujący się na dole tego okna i przejść do kroku 2:
Następnie należy kliknąć przycisk
Wybierz plik i wskazać plik KEDU zapisany na dysku komputera. Po wczytaniu pliku należy kliknąć przycisk
Dalej znajdujący się na dole okna i przejść do kroku 3.
W trzecim ekranie zostaną wyświetlone zaimportowane dokumenty. Jeśli podczas importu KEDU system ZUS wykryje różnice pomiędzy danymi identyfikacyjnymi podatnika zgłoszonymi do ZUS oraz danymi znajdującymi się w importowanym pliku KEDU, tworzy automatycznie dokument synchronizujący (ZUS ZIPA). Jeśli nie nastąpiły żadne zmiany w danych podatnika, można zignorować dokument synchronizujący i kliknąć przycisk
Dalej na dole strony, aby przejść do kolejnego ekranu, na którym będzie widoczna deklaracja
DRA:
Aby wyświetlić zaimportowaną deklarację
DRA, należy ją zaznaczyć, a następnie kliknąć przycisk
Podgląd znajdujący się na dole. W celu edycji deklaracji należy wybrać przycisk
Edytuj. Wskazane jest, aby w oknie edycji deklaracji kliknąć przycisk
Sprawdź w celu automatycznego sprawdzenia poprawności wypełnienia formularza przed wysyłką:
Jeśli w zakładce
Uwagi i błędy nie będzie żadnych błędów, formularz jest gotowy do wysyłki. Jeśli pojawią się jakieś błędy, należy wyświetlić zawartość zakładki
Uwagi i błędy i kliknąć kolejno na każdej pozycji, aby system podświetlił okienko formularza, które wymaga korekty.
Po poprawieniu ewentualnych błędów i pozytywnym zweryfikowaniu deklaracji należy użyć przycisku
Wyślij i zakończ, aby przejść do wysyłki deklaracji. Jeśli przycisk
Wyślij i zakończ jest nieaktywny, należy kliknąć przycisk
Zakończ.
Utworzona deklaracja DRA znajduje się teraz w zakładce
Dokumenty robocze, a więc należy przejść do tej zakładki klikając przycisk w menu po lewej stronie. Następnie należy zaznaczyć deklarację DRA i nacisnąć przycisk
Zatwierdź znajdujący się na dole okna.
Zatwierdzona deklaracja DRA trafia do zakładki
Dokumenty zatwierdzone, w której można ostatecznie dokonać wysyłki przy użyciu przycisku
Wyślij.
Po podpisaniu i wysłaniu dokumentu należy przejść do zakładki
Dokumenty wysłane. Do każdego poprawnie wysłanego dokumentu system generuje elektroniczne urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).